top of page
thumb_Rajec_copy.jpg

15. JÚN 2024 | 18.30

SLOVENSKÝ KOMORNÝ ORCHESTER

SLOVENSKÝ FILHARMONICKÝ ZBOR

FRANTIŠEK MACEK dirigent, JAN ROZEHNAL zbormajster

MICHAELA KUŠTEKOVÁ soprán, MICHAELA ŠEBESTOVÁ alt

ĽUDOVÍT LUDHA tenor, GUSTÁV BELÁČEK bas 

Rímskokatolícky kostol sv. Ladislava

MICHAELA KUŠTEKOVÁ študovala spev na Štátnom konzervatóriu v triede Dagmar Podkamenskej-­Bezačinskej a v štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (Jean­Paul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean­Francois Lombard). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch − 2004, 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A. Dvořáka v Karlových Varoch − 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu (2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell' Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017). 
Roku 2013 vystúpila ako Despina (Mozart: Così fan tutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte. Jej prvý profesionálny debut prišiel roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka (Dvořák: Rusalka). Naštudovala tu rad rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale), Iolanta (Čajkovskij: Iolanta), Zemfira (Rachmaninov: Aleko), Nedda (Leoncavallo: Komedianti), Mařenka (Smetana: Prodaná nevěsta) a zúčastnila sa aj koncertného turné v Japonsku. Od roku 2019 patrí k stálym sólistom tejto scény.  Michaela bola pozvaná stvárniť rolu Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) aj do pražskej Štátnej opery a účinkovala aj v pražskom Národnom divadle  v postave Xenie (Mussorgskij: Boris Godunov). Ako členka operného štúdia v Opéra national de Lyon sa predstavila ako Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka) a neskôr tu dostala príležitosť vystúpiť ako hosť vo svetovej premiére opery Benjamin, derniére nuit francúzskeho skladateľa Michela Tabachnika v postave Asje Lacis. Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide) a dostala  aj príležitosť vystúpiť v postave Lišky Bystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v brnianskom Národnom divadle. V septembri 2023 debutovala v Slovenskom národnom divadle ako Milena (Suchoň: Svätopluk). Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácii starej hudby, naštudovala postavy ako napr. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (Domenico Sarro: Didone abbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu (Musica aeterna, Il Cuore barocco, Orkiestra historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Étos, Festival pour l'humanité, Bach for all či All improviso. 

program

Wolfgang Amadeus Mozart
Rekviem d mol

 

MICHAELA ŠEBESTOVÁ študovala spev  na Konzervatóriu v Bratislave a na Konzervatóriu v Topoľčanoch pod vedením A. Šebestovej-Kucharskej. Do roku 2012 sa v opernom speve zdokonaľovala pod vedením Sergeja Kopčáka. Roku  2017  ukončila  štúdium  vokálnej interpretácie  na  FMU  AU  v Banskej Bystrici pod vedením Márie Tomanovej.
Roku 2020 úspešne ukončila doktorandské  štúdium, študijný odbor Hudobné umenie na FMU AU v Banskej Bystrici u M. Tomanovej. Úspešne sa zúčastnila viacerých súťaží: Majstrovské spevácke kurzy Petra Dvorského, Jaroměřice nad Rokytnou (2003), Medzinárodná spevácka súťaž Antonína Dvořáka, Karlovy Vary (2005), Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, Trnava, roku 2004 získala ako ocenenie účasť na Majstrovských kurzoch u Gabriely Beňačkovej, získala prestížne štipendium Richarda Wagnera v Bayreuthe (2005), Absolútna víťazka medzinárodnej speváckej súťaže Imricha Godina vo Vrábľoch (2013), semifinalistka Medzinárodnej speváckej súťaže Belvedere (2015), Medzinárodná súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, Trnava, cena Hudobného Fondu za najlepšiu interpretáciu árie slovenského skladateľa, E. Suchoň: Svätopluk: ária Blagoty (2017).
Od roku 2010 je stálou hosťujúcou sólistkou    Opery Slovenského národného divadla v Bratislave a od roku 2019  sólistkou Štátnej opery Banská Bystrica.
Ako sólistka koncertne vystupuje so Slovenskou filharmóniou, s orchestrom opery Slovenského národného divadla, Štátnym komorným orchestrom Žilina, Štátnou filharmóniou Košice, s orchestrom Štátnej opery Banská Bystrica a Talichovou komornou filharmóniou. Spolupracovala s dirigentmi ako Marco Boemi, Paolo Gatto, Sebastiano Rolli, Pavol Selecký, Dušan Štefánek, Rastislav Štúr, Martin Leginus, Igor Dohovič, Igor Bulla, Marián Vach, Ján Procházka, Pavol Tužinský, Marián Lejava, Maroš Potokár, Jiří Štrunc, Tomáš Brauner, Jaroslav Kyzlink, Philipp Pointner, Friedrich Haider, Zbyňek Müller, Robert Kružík, Ondrej Olos, Petr Altrichter, Leoš Svárovský a Ondrej Lenárd.

ĽUDOVÍT LUDHA je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave (prof. Vlasta Hudecová). Už počas štúdií absolvoval turné po Taliansku, kde interpretoval Omšu C dur L. van Beethovena. Roku 1987 získal prvú cenu na celoštátnej súťaži poslucháčov spevu vysokých škôl ČSFR. Ešte v tom istom roku vystúpil v rámci Salzburger Festspiele v diele A. Schönberga Mojžiš a Áron v réžii J. P. Ponella pod taktovkou Jamesa Levina. Priaznivé ohlasy mu priniesli pozvanie aj na ďalší rok a začala sa tak jeho medzinárodná kariéra. Umelec má za sebou rad hosťovaní na divadelných a koncertných pódiách či festivalových produkciách po celom svete (v Taliansku, Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, Švajčiarsku, Španielsku, Maďarsku, Dánsku, Holandsku, Belgicku, Anglicku, Rusku, Česku, Turecku, Egypte, Írsku, Portugalsku, Luxemburgu, Argentíne, Brazílii, Kanade, USA, Austrálii, Japonsku ai.). Angažmány v ostatných rokoch mu umožnili vystúpiť napr. v Suntory Hall v Tokiu, Palacio de Bellas Artes v Mexiku, Teatro Real v Madride, Viedenskej štátnej opere, Teatro di San Carlo v Neapole a v mnohých ďalších hudobno-kultúrnych centrách. Vystupuje pod taktovkou takých dirigentských osobností ako sú sir Neville Mariner, James Levine, Vladimír Ashkenazy či Charles Dutoit. 


GUSTÁV BELÁČEK študoval na Konzervatóriu (Róbert Szűcs) a VŠMU v Bratislave (Eva Blahová). Vzdelanie si rozšíril na Mozartovej Akadémii a na Medzinárodnej Bachovej akadémii v Stuttgarte. Je absolútnym víťazom Medzinárodnej speváckej súťaže A. Dvořáka v Karlových Varoch v roku 1993, nositeľ 3. ceny na Medzinárodnej opernej súťaži v Siene-Rocca delle Macie v roku 1994 a 1. ceny na Medzinárodnej speváckej súťaži M. Schneidera – Trnavského. Je držiteľom Ceny nemeckého časopisu Opernwelt z roku 1993 v rámci Speváckej súťaže Belvedere vo Viedni a finalista TIJI.Účinkoval Národnom divadle v Prahe (Ramfis, Dr. Kolenatý), Štátnej opere Praha (Raimondo, Vodník), v Karlsruhe (Mustafa), v Grazi, Bazileji a v Ľubľane (Vodník), v Klagenfurte (Ramfis), v Bazileji (Tom), v Düsseldorfe, Norimbergu, Berlíne a Mníchove (Dr. Kolenatý), v Kodani (Vodník, Gremin), v Drážďanoch (Vodník), v Palerme (Modrofúz, Cathos), vo Verone (Nourabad), vo Florencii (Harašta), Belo Horizonte v Brazílii (Leporello), v Toronte (Don Profondo, Pimen, Mustafa), v Opere Muscat v Ománe (Vodník). Na scéne SND v Bratislave stvárnil postavy ako Osmin, Thibaut, Raimondo, Alidoro, Modrofúz, Escamillo, Dulcamara, Figaro, Bartolo, Gianni Schicchi, Leporello, Pimen, Ramfis, Vodník a Gremin. V Janáčkovej Opere v Brne účinkoval ako Vodník, Leporello, Scarpia a Zachariáš, v Arene di Verona Traviata (Doktor) a Aida (Il Re). Ako koncertný spevák vystúpil s orchestrami ako Drážďanská filharmónia, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre National de France, New Jersey Symphony, San Francisco Symphony, Montreal Symphony, Cammerata New York, National Orchestra Taiwan, Symfonický orchester  Bavorského rozhlasu, Rozhlasový orchester Štokholm, Viedenský rozhlasový orchester, Londýnska filharmónia. Je pravidelným hosťom Slovenskej filharmónie a Symfonického orchestra Českého rozhlasu. Spolupracoval s renomovanými dirigentmi ako Sir Ch. Mackerras, Z. Mácal, S. Baudo, J. Bělohlávek, L. Pešek, V. Válek, L. Svárovský, J. Judd, D. R. Davies, A. Escobar, J. Temirkanov, A.  Ligeti, Ch. Dutoit, A. Zedda, D. Oren, C. Rizzi, M. Alsop, F. Chaslin, M. Jansons, E.-P. Salonen, K.  Masur, S. Ozawa a ďalší. Účinkoval v Royal Albert Hall v Londýne, v Concertgebouw v Amsterdame, na Konzervatóriu a v Palais des Beaux-Arts v Bruseli, na Konzervatóriu Giuseppe Verdi v Miláne, v Théatre des Champs-Élysées v Paríži, v Davies Symphony Hall San Francisco, v Brucknerhaus v Linzi, v Großes Festspielhaus Salzburg a na medzinárodných festivaloch ako Bratislavské hudobné slávnsoti, Pražská jar, Baltic Festival Stockholm, Rheingau a Luzern festival, BBC Proms a v Arena di Verona. Beláček nahráva pre Bayerischer Rundfunk, BBC a mnohé iné rozhlasové a televízne spoločnosti. Spolupracuje s vydavateľstvami Opus, Mezzo Mezzo, Supraphon, BBC, Harmonia Mundi, Brilliant Classics, BRklassik, Mirabilia, Radioservis, Naxos, Delos. V roku 2016 účinkoval v Deutsche Oper Berlin, Bayerische Oper Mníchov a s London BBC spieval v rámci Festivalu PROMS v Royal Albert Hall. V roku 2017 účinkoval v Moskve, Soči a s orchestrom francúzskeho rozhlasu v Paríži. Nahrávka Dvořákovho Requiem, ktorú realizoval s New Jersey Symphony Orchestra pod vedením Zdenka Mácala pre firmu Delos Label bola ocenená v roku 2001 americkou Grammy. V októbri roku 2008 prevzal v Miláne prestížnu cenu nadácie Gabardi za interpretáciu diel Mozarta a Rossiniho. V roku 2015 bol navrhnutý na cenu Thalia za rolu Scarpiu.        

                      
FRANTIŠEK MACEK je šéfdirigentom Štátneho komorného orchestra Žilina a roku 2018 si získal  medzinárodné uznanie víťazstvom na jednej z najprestížnejších dirigentských svetových súťaží vyhlásenej Národným symfonickým orchestrom Poľského rozhlasu a televízie (NOSPR) v Katoviciach, ktorý sa pýši jednou z najlepších moderných koncertných sál v Európe. Hlavná cena mu priniesla post asistujúceho dirigenta vtedajšiemu šéfdirigentovi NOSPRu Alexandrovi Liebreichovi. 
Je absolventom organovej hry na Konzervatóriu P. J. Vejvanovského v Kroměříži, interpretácie starej hudby na Týnskej škole Collegium Marianum a orchestrálneho dirigovania na HAMU v Prahe, ako aj na Kráľovskej akadémii v Štokholme. Získal podporu a štipendium od Kráľovskej švédskej hudobnej akadémie, Nadácie Andersa Sandrewsa a Nadácie HAMU. Zúčastnil sa na majstrovských dirigentských kurzoch Daniela Gattiho, Davida Zinmana, Bernarda Haitinka a Jurija Simonova, vďaka ktorým mal príležitosť vystúpiť s orchestrom Giovanile Italiana, Tonhalle-Orchester v Zürichu, Festivalovým orchestrom v Luzerne a Moskovskou filharmóniou. V sezóne 2018/2019 pôsobil ako asistent dirigenta Poľského národného rozhlasového symfonického orchestra v Katoviciach a získal aj pozvanie od najvýznamnejších českých orchestrov vrátane Symfonického orchestra hlavného mesta Prahy FOK a Symfonického orchestra Českého rozhlasu. V septembri 2023 sa stal novým šéfdirigentom ŠKO Žilina. Okrem toho spolupracoval a spolupracuje s celým radom ďalších renomovaných orchestrov, ako sú: Gstaad Festival Orchestra, Aspen Festival Orchestra, Lucerne Festival Strings, PKF – Prague Philharmonia, Norrköping Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, NorrlandsOperans Symfoniorkester, George Enescu Philharmonic, Orchester National Montpellier Occitanie a Nederlands Symfonieorkest, Moravská filharmónia Olomouc, ŠKO Žilina a ďalšie. Ako operný dirigent debutoval operou Príhody Lišky Bystroušky Leoša Janáčka v švédskom NorrlandsOperan. Doma a v zahraničí dirigoval tiež opery Dido a Aeneas H. Purcella, Ifigénia v Aulide Ch. W. Glucka, Únos zo Serailu, Divadelný riaditeľ a Cosi fan tutte W. A. Mozarta. Bol angažovaný ako asistent dirigenta inscenácie Janáčkovej Jenůfy v Holandskej národnej opere v Amsterdame. 
Je silným zástancom súčasnej hudby, pričom spolupracoval s celým radom významných autorov, o. i. s B. Tommym Anderssonom a Pétrom Eötvösom. So špecializovanými hudobnými telesami Norrbotten NEO a KammarensembleN-KeN uviedol premiéry viacerých orchestrálnych aj operných skladieb.
V Žiline sa dvakrát predstavil s ŠKO na medzinárodnom festivale Allegretto (2021 a 2022), kde získal hlavnú Cenu festivalu Allegretto 2021. V roku 2023 dirigoval veľkonočné koncerty ŠKO s uvedením Pergolesiho Stabat mater, koncert francúzskej hudby so sólistom Tomášom Jamníkom, otvárací koncert 50. sezóny ŠKO, koncert na festivale Beskid Classics v Bielsku-Bialej a koncert so svetoznámym francúzskym trubkárom Romainom Leleuom. Vo februári 2024 dirigoval aj otvárací koncert Roku českej hudby 2024. V koncertnej sezóne 2023/2024, od ktorej je šéfdirigentom ŠKO, diriguje päť hlavných abonentných programov ŠKO v Žiline, ďalej koncerty Filharmónie Bohuslava Martinů Zlín, Komornej filharmónie Pardubice, orchestra Wiener Concert-Verein vo Viedni, Linzi a Kroměříži a Opéra Orchestre National Montpellier vo francúzskych mestách Montpellier a Gignac, ako aj mnoho ďalších zaujímavých projektov. 

JAN ROZEHNAL  Po štúdiách na Konzervatóriu v Kroměříži (hra na flaute) u B. Růžičkovej študoval na JAMU v Brne u O. Trhlíka a L. Mátlu orchestrálne dirigovanie. Štúdium bolo rozšírené dvojročnou stážou v Českej filharmónii. Už počas štúdia v Brne založil a viedol Brniansky zbor Hudobnej mládeže, s ktorým získal viaceré ocenenia na medzinárodných súťažiach. Pôsobil ako asistent L. Mátla v Speváckom združení moravských učiteľov, ktoré neskôr viedol. V začiatkoch svojej profesionálnej kariéry pôsobil ako dirigent Jihočeského divadla v Českých Budějoviciach a zbormajster Brnianskeho Filharmonického zboru Beseda brněnská pri Filharmónii Brno. V rokoch 1990 – 2003 bol zbormajstrom Slovenského filharmonického zboru, s ktorým realizoval mnoho významných domácich aj zahraničných spoluprác. Počas pôsobenia v Slovenskom filharmonickom zbore založil vokálne zoskupenie Camerata Bratislava, ktorého doménou bolo štýlové predvádzanie starej hudby. Súbor bol ocenený Revue Diapason a získal aj cenu ministerského predsedu Slovenskej republiky. V rokoch 2004 – 2008 pôsobil ako zbormajster Kühnovho miešaného zboru a Pražského filharmonického zboru. Od roku 2008 zastával post zbormajstra a dirigenta v nemeckých divadlách v Koblenzi, Frankfurte a Halberstadte. Od sezóny 2023/2024 je opäť zbormajstrom Slovenského filharmonického zboru. Na svojom konte má spolupráce s nahrávacími spoločnosťami ako Decca, Deutsche Grammophon, Discovery, Harmonia Mundi, Naxos, NBC či Slovart. Spolupracoval s významnými orchestrami a dirigentmi zvučných mien ako C. Abbado, R. Chailly, Ch. von Dohnányi, K. Masur, Z. Mehta, G. Prêtre či R. Weikert.

SLOVENSKÝ KOMORNÝ ORCHESTER vznikol na jeseň roku 1960 na pôde Slovenskej filharmónie. Pri jeho zrode stál vynikajúci huslista B. Warchal (1930 – 2000). Od svojho založenia bol jedným z najpopulárnejších súborov v oblasti klasickej hudby na Slovensku. Od roku 2001 vedie orchester huslista Ewald Danel. Pre slovenské publikum objavil mnohé na Slovensku neuvedené diela svetových autorov, zároveň od roku 2001 premiéroval viac ako sedemdesiat skladieb slovenských skladateľov. Mimoriadnymi koncertmi si orchester pripomína nielen významné výročia jubilujúcich skladateľov a hudobných osobností, ale každoročne organizovaným slávnostným koncertom Hommage à Bohdal Warchal i výrazný prínos svojho zakladateľa. V rámci koncertného cyklu Hudba v chrámoch dlhodobou umeleckou spoluprácou podporuje prácu profesionálnych a neprofesionálnych speváckych zborov. Z ďalšej pozoruhodnej koncertnej činnosti je dôležité spomenúť, že orchester už niekoľko rokov pokračuje v takmer dvestoročnej bratislavskej tradícii uvádzania diela Josepha Haydna Sedem posledných slov nášho Spasiteľa na kríži v Katedrále sv. Martina na Kvetnú nedeľu; pokračuje tiež v pravidelnom uvádzaní Koncertov bez bariér pre ľudí so zdravotným znevýhodnením. V sezóne 2023/2024 sa orchester predstaví na podujatí Svatováclavsky hudební festival v Českej republike. Vystúpi tiež vo viacerých slovenských mestách, kde obohatí miestne hudobné podujatia v období jesene i jari. V rámci abonentného cyklu SKO po boku orchestra vystúpia poprední sólisti ako čembalistka J. Izsák, huslista D. Karvay, violončelista Ľ. Kanta, kontrabasista R. Patkoló, trubkári Ľ. Kamenský a S. Masaryk či saxofonista L. Fančovič.

SLOVENSKÝ FILHARMONICKÝ ZBOR je prominentným reprezentantom slovenského profesionálneho zborového umenia. Do hudobného diania vstúpil v roku 1946 ako Miešaný zbor československého rozhlasu. Prvé roky ho viedol jeho zakladateľ, dirigent Ladislav Slovák. V roku 1957 bol  SFZ začlenený do zväzku telies Slovenskej filharmónie. Na poste zbormajstrov sa vystriedali viaceré významné osobnosti (J. M. Dobrodinský, Š. Klimo, P. Procházka, M. Vach, J. Rozehnal, B. Juhaňáková, J. Chabroň). Od sezóny 2023/2024 povedie SFZ zbormajster Jan Rozehnal. Kultivovanosť prejavu, zvuková rovnováha hlasových skupín, ale aj interpretačná pohotovosť, spoľahlivosť a príkladná umelecká disciplína sa premietajú do suverénnych výkonov, ktoré pri vzájomnej spolupráci ocenili mnohí renomovaní dirigenti. Zbor spolupracoval s prestížnymi zahraničnými orchestrami ako napr. Berlínski a Viedenskí filharmonici, Viedenskí symfonici, Izraelská filharmónia či Orchestre de Paris. Jeho bohatá diskografia obsahuje nahrávky pre slovenské i zahraničné televízne a rozhlasové stanice. SFZ získal medzinárodné ocenenie Oper! Awards 2023 v kategórii Najlepší spevácky zbor za spoluprácu v opernej produkcii Piková dáma s Berlínskymi filharmonikmi a K. Petrenkom na Veľkonočnom festivale v nemeckom Baden-Badene a koncertoch v Berlínskej filharmónii (2022). V sezóne 2023/2024 SFZ spolupracoval s Filharmóniou Brno (D. Russel Davies) v Čechách aj v rámci BHS. SFZ účinkoval v novej produkcii Le Grand Macabre vo Viedenskej štátnej opere (P. Heras- Casado) pri príležitosti 100. výročia narodenia G. Ligetiho. Participoval v novej opernej produkcii Tannhäuser v Národnom divadle Košice (P. Valentovič). Do konca sezóny sa SFZ predstaví aj na domácich festivaloch v Košiciach (R. Jindra) a Piešťanoch (T. Lang).

Ako sa k nám dostanete?

Námestie Andreja Škrabáka, 015 01 Rajec

bottom of page